Diagnostyka komputerowa
Wymiana i adaptacja sterownika silnika (ECU)
- Mateusz
Słowo wstępne:
Procedura ta dotyczy immobilizera z puszką umieszczoną za licznikiem. Nie sprawdzałem, ale powinna działać także w 1.6 i 1.9D.
Zasada jest taka, że adoptuje się sterownik silnika do immobilizera, nie odwrotnie. Jedyne czego potrzebujemy to:
- ECU (może być nowe, może być używane z innego auta - procedura dokładnie taka sama). Zgadzać się musi jego numer (w przypadku 1.3MPI 50kW jest to 047 906 030 N)
- interfejs vag-kkl
- program vag-com lub vcds
- płaski śrubokręt
- "uprawniony" klucz (czyli taki, którym można uruchomić silnik)
Najpierw wyciągamy stary sterownik silnika, który znajduje się pod maską po stronie kierowcy. Należy pociągnąć zatrzaski wtyczek i następnie lekko wyciągnąć wtyczki do góry (najpierw jedną, potem drugą). Następnie wyciągamy ecu podważając śrubokrętem metalowy język, który zabezpiecza je przed wypadnięciem. Następnie wkładamy nowy sterownik i podłączamy wtyczki zwracając uwagę czy dobrze zostały zatrzaśnięte. Maskę można zamknąć, tu nic więcej nie będzie robione.
Teraz podłączamy auto pod komputer i włączamy VAG-COM. Instalację i konfigurację tego programu pomijam.
Na koniec wyłączamy zapłon.
To wszystko. Można odłączyć interfejs i uruchomić silnik. Jak widać procedura jest banalnie prosta i nie ma wcale konieczności przy uszkodzonym ECU kupować go razem z immo z innego auta. Nawet jeśli nie posiada się interfejsu warto go kupić, bo dalej jest dużo tańszy niż cały zestaw uruchomieniowy, no i może się przydać w przyszłości