Obecnie w Polsce wymagane jest jazda całą dobę z włączonymi światłami mijania. Samą czynność niby wykonuje się odruchowo, ale czasem może się zdarzyć, że się o tym zapomni. Skoro i tak trzeba włączyć światła przed każdą jazdą i je wyłączyć po jej zakończeniu, to dlaczego nie mogłoby się to wykonywać automatycznie? No właśnie ;) Najprościej byłoby wykonać taki włącznik z użyciem zwykłego przekaźnika, który załączałby światła po uruchomieniu zapłonu, ale znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby, jakby światła włączały się dopiero gdy alternator zacznie ładować. Najprościej to rozpoznać na podstawie napięcia - przy wyłączonym silniku akumulator ma w okolicach 12,5V, a po uruchomieniu ponad 13,5V. Dodatkowo w jednym urządzeniu można umieścić układ, który zapalałby światła na kilkadziesiąt sekund po zgaszeniu silnika, oświetlając drogę do domu.

 W moim wypadku moduł wykonałem samodzielnie, jednakże można zakupić gotowe moduły o podobnej funkcjonalności. Układ jest bardzo prosty, składa się z dwóch sekcji - włączania świateł po włączeniu silnika oraz włączenia świateł przeciwmgielnych po wyłączeniu zapłonu.

Sekcja pierwsza oparta jest na popularnym komparatorze - LM393. Układ ten porównuje napięcie zasilania (przez dzielnik napięcia z dodatkowym potencjometrem umożliwiającym dostrojenie napięcia zadziałania komparatora) z napięciem odniesienia z diody Zenera 5,6V. Aby układ działał stabilnie wprowadzona została histereza (rezystor 22k), dzięki któremu światła wyłączą się dopiero po wyłączeniu zapłonu. Nie ma więc obawy, że jak zgaśnie silnik lub alternator przestanie ładować, nagle zgasną światła.

Sekcja druga to prosta aplikacja układu NE555 w trybie monostabilnym. Układ 4093 odpowiedzialny jest za wyzwolenie krótkiego, pojedynczego impulsu po przekręceniu stacyjki.

Po zaprojektowaniu płytki drukowanej, montażu elementów i umieszczeniu jej w obudowie wydrukowanej na drukarce 3D moduł prezentuje się tak:

Moduł posiada 3 wejścia i 3 wyjścia, wszystkie podłączone do skrzynki bezpieczników:

  1. Masa (pin BF/6)
  2. +12V po stacyjce  - styk "15" (pin BE/7)
  3. Światło przeciwmgielne lewe (pin BA/8)
  4. +12V prosto z akumulatora (przykręcone do zacisku oczkowego zasilającego skrzynkę)
  5. Światła pozycyjne (pin BC/13)
  6. Światło przeciwmgłowe prawe (pin BA/10)

Światła przeciwmgłowe wymagają około 8A wydajności prądowej każde, a postojówki około 3A.

 

Po podłączeniu przewodów do skrzynki bezpieczników można zaizolować wiązki i podłączyć z powrotem wtyczki.

Moduł umieściłem pod schowkiem, aby nie trzeba było ciągnąć zbyt długich przewodów.

 

Działanie modułu przedstawia film <link>