Oryginalna chłodnica w Felicii nie jest zbyt wydajna, co szczególnie objawia się latem podczas stania w korku. Szczególnie po montażu klimatyzacji konieczne było konieczne założenie bardziej wydajnego wentylatora chłodnicy jak i chłodnicy o większej zdolności oddawania ciepła. Modyfikację taką można wykonać także w aucie nieposiadającym klimatyzacji, znacznie poprawi to zbijanie temperatury w lato.

 Do przeróbki potrzebne będą:

  • Chłodnica z 1.9D (można zakupić nową za 150-250zł)
  • Dwubiegowy wentylator z 1.9D
  • Dodatkowy trójnik węży układu chłodzenia
  • Kawałek węża gumowego fi30x150
  • 4 obejmy zaciskowe
  • Przewody 2,5mm2
  • 2 przekaźniki samochodowe o prądzie minimum 30A
  • Końcówki oczkowe na przewody
  • Opcjonalnie dwustopniowy czujnik temperatury

Na pierwszy rzut oka poza gabarytami chłodnicy widać, że różnią się również ilością przyłączy wodnych. Zarówno w 1.6 jak i w dieslu są tylko 2 przyłącza, zaś w 1.3 jest dodatkowe przyłącze do zbiorniczka wyrównawczego. Poza tym wejście i wyjście znajdują się po tej samej stronie. Dlatego też konieczne jest zastosowanie dodatkowego trójnika - adaptera. W moim wypadku został wykonany z rurek ze stali nierdzewnej o zewnętrznej średnicy 30mm i 22mm. Szkic takiego adaptera przedstawiam poniżej. Oczywiście można zastosować w tym miejscu inne rozwiązanie, np. rurki miedziane lub też zaadoptować gotowy trójnik z innego auta.

Gdy już posiadamy wszystkie potrzebne części można przystąpić do demontażu starej chłodnicy razem z wentylatorem. Czynność tą najlepiej zacząć od spuszczenia płynu chłodniczego korkiem znajdującym się w okolicy koła pasowego wału korbowego i odkręcenia wszystkich gumowych węży dochodzących do chłodnicy. W tym miejscu warto mieć nowe obejmy, ponieważ często stare przy próbie ponownego skręcenia przepuszczają. Chłodnica zamocowana jest na dwóch śrubach M6 umieszczonych nad chłodnicą, od strony silnika. Po ich wykręceniu, zdjęciu gumowych węży oraz odpięciu kostek z czujnika temperatury i wentylatora wszystko powinno bez problemu dać się wyjąć. Po wyciągnięciu można przełożyć czujnik temperatury do nowej chłodnicy (lub też opcjonalnie zakupić nowy, dwubiegowy). Następnie nową chłodnicę wraz z zamontowanym czujnikiem i wentylatorem można umieścić w nadwoziu i przykręcić. Dolny króciec łączymy dodatkowym wężem z kolankiem wykonanego adaptera, wąż idący od zbiorniczka zakładamy na cieńszy króciec adaptera a na koniec za pomocą oryginalnego węża gumowego połączyć metalową rurę przykręconą do silnika (tą z korkiem spustowym) z drugim końcem adaptera. Po skręceniu wszystkiego obejmami można zalać układ płynem (pamiętając aby wkręcić wykręcony wcześniej korek spustowy).

Chłodnica po mo...
Chłodnica po montażu w nadwoziu Chłodnica po montażu w nadwoziu
Dodatkowa rura
Dodatkowa rura Dodatkowa rura
Dodatkowa rura
Dodatkowa rura Dodatkowa rura
Chłodnica i wen...
Chłodnica i wentylator z 1.9D Chłodnica i wentylator z 1.9D
Chłodnica i wen...
Chłodnica i wentylator z 1.9D Chłodnica i wentylator z 1.9D
Chłodnica i wen...
Chłodnica i wentylator z 1.9D Chłodnica i wentylator z 1.9D
Chłodnica i wen...
Chłodnica i wentylator z 1.9D Chłodnica i wentylator z 1.9D
Chłodnica i wen...
Chłodnica i wentylator z 1.9D Chłodnica i wentylator z 1.9D

Mechanicznie taki układ jest gotowy, pozostaje tylko podłączenie elektryki. Oryginalna wiązka ma zbyt mały przekrój przewodów, więc konieczne będzie wykonanie nowej. W moim przypadku w wiązce klimatyzacji są obwody zasilające wentylator. Wystarczy tylko podłączyć przewody do nowego wentylatora i czujnika. W przypadku gdy klimy nie mamy trzeba wykonać nową wiązkę, stosując przewody o przekroju 2,5mm2 (do zasilania silnika, cewka przekaźnika może być podłączona nawet przewodem 0,5mm2). Jeśli zostawiliśmy oryginalny czujnik to podłączamy go do drugiego biegu wentylatora. Schemat elektryczny w takim przypadku przedstawiam poniżej:

 

Jeśli zaś zdecydowaliśmy się na nowy, dwubiegowy czujnik to podłączenie wygląda następująco:

Przewody pociągnięte powinny być bezpośrednio z akumulatora i na samym wstępie powinno się umieścić bezpiecznik o wartości nominalnej 30A.

Gdy już podłączyliśmy wszystko jak trzeba, można się cieszyć z wydajniejszego układu chłodzenia :)